یکی از اصلی ترین اجزا دستگاه ویدئو پروژکتور لامپ می باشد که بیشترین عامل خرابی دستگاه پرژکتورمی باشد.


عواملی که باعث سوختن لامپ دیتاپروژکتور می شوند عبارتند از :

• تمام شدن عمر لامپ ویدئو پروژکتور ( معمولا عمر مفید لامپ بین 1500 تا 3000 ساعت می باشد )

• نوسانات برق که باعث تغییر ولتاژ ورودی به لامپ و آسیب دیدن لامپ ویدئو پروژکتور می شود.


خنک نشدن لامپ و ترکیدن آن که دو دلیل را می توان بیان کرد :

• بدلیل عدم سرویس دوره ای و تعویض فیلترهای هوا که باعث عدم تهویه مناسب و بالا رفتن دما بیش از اندازه در دستگاه می شود . که این دوره حدودا هر 6 ماه یکبار می باشد.

• در خصوص لامپ هایی که دارای تکنولولوژی ETROL هستند بعد از خاموش نمودن دستگاه و یا قطع برق لامپ بسرعت خنک شده و آسیبی به لامپ وارد نمی شود ، ولی در مورد لامپ های معمولی لامپ حتما بایستی حدود 30 تا 60 ثانیه بعد از خاموش کردن دستگاه ، بوسیله فن ویدئو پروژکتور لامپ خنک شود که در صورت عدم این کار به خاطر حرارت بالای لامپ و عدم سرد شدن لامپ باعث ترکیدگی و یا حتی ایجاد ترک های ریز روی مغزی لامپ و خراب شدن آن می گردد.


تعویض لامپ

دستگاه را از برق جدا نمایید سپس درپوش قاب لامپ دستگاه را باز کنید ( دقت نمایید که در ویدئو پروژکتورهای مختلف محل قرار گرفتن لامپ و باز کردن درپوش لامپ متفاوت است ).پس از این مرحله پیچ های فریم لامپ را باز می کنیم و لامپ معیوب را از دستگاه خارج می کنیم. سپس محل قرار گرفتن لامپ را تمیز می کنیم و لامپ نو را در محل خود قرار می دهیم.


بعد از این مرحله درپوش لامپ را می بندیم تا دستگاه آماده کار شود . برق دستگاه را وصل کرده و دستگاه را روشن می کنیم.در آخرین مرحله تایمر دستگاه را ریست می نماییم.